Week 1 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Marieke Lange - WaarBenJij.nu Week 1 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Marieke Lange - WaarBenJij.nu

Week 1

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

09 Mei 2011 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Na het overleven van mijn vlucht en de eerste nacht in het stapelbed had ik dinsdag mijn induction, ik zou tussen half negen en negen opgehaald worden maar dit werd uiteindelijk tien uur. Grant, een medewerker van Projects Abroad, geboren en getogen in Kaapstad, kwam me ophalen en nam me mee naar het kantoor, nam me mee voor lunch en liet me zien hoe alles werkt hier. Tegen vijf uur was ik thuis en doodop, snel wat eten en toen met de andere vrijwilligers lekker op de bank voetbal gekeken! Woensdag was mijn eerste werkdag op Fairview Primary School. Om zeven uur ging de wekker en zenuwachtig als een malle maakte ik me klaar voor de eerste dag. Het is ongeveer twee minuten lopen van hier naar de school, dus om kwart voor acht zat ik op m’n stoeltje te wiebelen en te wachten op de directeur, met wie ik een gesprek zou hebben. Na een kort gesprek, of eigenlijk een monoloog over zijn tripjes naar Maastricht en London, werd ik naar mijn klas gebracht.

Ik ben geplaatst in grade 2c, een klas met 30 leerlingen tussen de 6 en 8 jaar. De docente, Mevrouw vd Windhuizen, is een lieve maar heel strenge vrouw en haar ga ik de komende maand helpen. De kinderen dragen een uniform, maar ondanks deze poging tot het creëren van gelijkheid is het verschil tussen arm en rijk nog steeds goed te zien. Rotte tandjes tegenover perfect rechte en witte gebitjes, lunchtrommeltjes vol lekkere dingen tegenover trommeltjes met één karig boterhammetje, etcetc. Ik vertelde de kinderen wat dingen over Nederland, liet ze met mijn horloge spelen en daarna zongen zij voor mij het Zuid-Afrikaanse volkslied en lieten ze me zien hoe het er op school aan toe gaat. Na een werkdag van 8 tot 2, afgeladen met knuffels , kusjes en verstoppertje spelen ging ik moe maar voldaan naar huis, waar ik lekker in bed ben gekropen met een boek en de eerste dag heb kunnen laten bezinken.
Donderdag was mijn tweede dag, en die verliep niet heel anders dan de eerste, behalve dat er nog meer knuffels en kusjes langs vlogen en dat me meerdere keren de liefde is verklaard door zesjarigen. Donderdagavond stond de eerste social op de planning, bowlen met alle volunteers, hurray! Dat ik slecht ben in bowlen wist ik al, maar dat ik van alle 30 volunteers echt de allerslechtste was kwam toch wel een beetje als een verrassing. Na een paar strikes en de nodige biertjes werd het toch tijd om wat te gaan eten, dus gingen we met de overgebleven volunteers pizza eten. Mjammjam! Hoe duur het was? 150 euro voor 18 personen! Daarna de eerste stapavond, op naar Springbock, waar je voor 15 rand een kan van 1,5 liter kan laten vullen met alles wat je maar wilt. Voor mij werd dat Red Bull, want ik moest vrijdag om 8 uur weer fris en fruitig bruine kindjes vermaken! Vrijdag is een korte dag, van 8 tot 12, en deze hebben we gevuld met het maken van kaarten voor Moederdag. Vrijdag is Casual Friday, dan mogen alle kinderen hun gewone kleren aan en dan pas wordt het verschil echt goed duidelijk. Ook kwam ik erachter dat een van de jongetjes in mijn klas, een jochie van 6, kanker heeft. Dat was even schrikken, al helemaal om de kans groot is dat hij nog voor mijn vertrek uit Kaapstad zal overlijden.

Vrijdagmiddag zijn we met de volunteers uit ons huis naar Simon’s Town geweest, na een mooie treinreis langs de zee liepen we naar ons eindpunt: Boulders Beach, waar je kan zwemmen met pinguïns. We waren de enigen op het strand en dus hebben we heerlijk rustig op het strand gelegen en gezwommen.

Vrijdagavond zijn we de stad in geweest, de eerste keer dat ik écht het centrum van Kaapstad zag, maar in het donker is het toch lastig, dus zaterdag ben ik met Veerle de stad in gegaan om bij daglicht te zien hoe het is. We zijn bij de Biscuit Mill geweest, een markt met veeeeel eten van over de hele wereld, zelfs Nederland was vertegenwoordigd met bitterballen en poffertjes! Daarna zijn we met nog wat anderen naar Waterfront geweest. Lekker een biertje gedronken in het zonnetje en toen op weg naar huis, waar ik rond een uur of 8 in een diep coma ben weggezakt om daar vervolgens zondagochtend om 11 uur pas weer uit te ontwaken. Zondag ben ik met de drie mannen uit het huis naar het strand geweest, heerlijk een beetje gelegen en eigenlijk niks gedaan. Om 6 uur ging ik met de Nederlanders voetbal kijken, dat ging allemaal lastiger dan verwacht en uiteindelijk hebben we in een internetcafé gekeken, zonder geluid en het leek meer op een diashow dan een voetbalwedstrijd, maar goed Twente heeft gewonnen dus mijn dag kon niet meer stuk!

Vandaag weer gewerkt, lief en leuk gedaan met de kindjes, verstoppertje gespeeld en de kinderen wat Nederlandse woordjes geleerd. Adam, de kleinzoon van onze mama hier, is vandaag jarig, hij is één jaar geworden, dus het huis zit vol, er is taart, er is drank en er zijn ballonnen, dus ik ga me nu maar eens in het feestgedruis storten!

xx

  • 09 Mei 2011 - 17:11

    Geheime Lover:

    Super nice!
    Behalve het kankerkindje, dat is meer super zielig keer duizend:(

    Fijn je even gesproken te hebben met je stomme jaloersmakerij, love you en wil meer foto's DOEI!

  • 09 Mei 2011 - 17:22

    Ellen:

    Supergaaf wat je daar allemaal doet meis. Leuk, lief, gezellig en heftig. En wat is het daar mooi (ja foto's van faceboek mis ik hier nog). Liefs

  • 09 Mei 2011 - 18:02

    Mariek(melle/jord):

    Wat een super verhalen! geniet er lekker van meis! heeerlijk! en leuk!

  • 09 Mei 2011 - 18:53

    Sanne:

    De harten van de kinderen al gestolen... Trots op je Blondieee! Wij drinken in hier in een hoekje omdat je weg bent.. Plezier en succes de komende tijd en ik blijf je volgen! Owjaaaa waar moet ik je post heen sturen? X

  • 09 Mei 2011 - 20:00

    Susan:

    Hey Marieke, het klinkt echt super gaaf wat je daar allemaal mag doen. Zo ontzettend leuk!! Heb je al een reflectieverslag geschreven? haha :P. Ennnnnnjoy!!! XXX

  • 10 Mei 2011 - 09:19

    Lieke:

    Wat super gaaf! Het klinkt echt super leuk wat je allemaal doet!

  • 10 Mei 2011 - 10:12

    Marly:

    Klinkt echt supergaaf allemaal zeg!:D
    Die foto met al die kinderen is ook echt superschattig! De foto's op facebook waren btw ook erg leuk, vooral de pinguins ben ik helemaal fan van haha
    Veel plezier nog daar! xx

  • 10 Mei 2011 - 13:02

    Chantal:

    Lieve Marrie!!

    Onwijs leuk die verhalen die je schrijft! Maar dat van het kindje met kanker doet mij ook schrikken! Ongelovelijk dat die nog gewoon in de klas zit en het waarschijnlijk leuk vind om naar school te gaan!

    Blijf de harten van de kids gelukkig maken! Nog heeel veel plezierr!

    Ik volg je op de voet en zal blijven reageren!

    Liefs Chann xx

  • 12 Mei 2011 - 13:20

    Ellen:

    Volgende tripjes anders plannen hoor: geen schattige kindjes afzeggen voor een bezoek aan Robbeneiland, je hebt nog weekenden genoeg!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke

Actief sinds 20 Jan. 2011
Verslag gelezen: 90
Totaal aantal bezoekers 15864

Voorgaande reizen:

01 Mei 2011 - 29 Juli 2011

Kaapstad

14 Augustus 2013 - 30 November -0001

Cape Town 2.0

Landen bezocht: